Čokoláda, spousta čokolády…

A přece tahle knížka není ani trochu sladká. Kdyby nezahlédly masopustní průvod, nejspíš by Vianne s dcerou Anouk už tak nenápadné městečko Lansquenet nad Tannou bez povšimnutí minuly a jejich příběh by se odehrával někde úplně jinde. Nicméně se tak nestalo a za a jejich příběh by se odehrával někde úplně jinde. Nicméně se tak nestalo a začátkem února tak našly místo, kde se rozhodly usadit. Možná nový domov. Vianne se rozhodne otevřít si obchůdek s čokoládou, který je umístěn přímo na náměstí… a přímo naproti kostelu. Navíc v době začínajícího půstu… Tamní farář ji proto opravdu nemá rád. Navíc nechodí do kostela… No není to podezřelé? Brzy se mezi nimi rozhoří soukromý boj. Vianne si však brzy k jeho nelibosti svou přátelskostí, živostí a optimismem získává stálou klientelu a především nové přátele a spojence. Přičemž některým pomůže nalézt novou chuť do života a jiným ho úplně změnit. Ke zlosti faráře Reynauda. Ten se proto rozhodne ji z města vyštípat. I kdyby se měl pohybovat na hraně. Což se ovšem ukáže nebýt tak snadné, jak se na první pohled zdálo. Podaří se mu to nebo Vianne s Anouk konečně naleznou stálý domov?     

Již tradiční začátek názorové části mých recenzí… nebudu ani tentokrát měnit. Knihu Čokoláda napsala autorka Joanne Harris a u nás ji v roce 2007 vydalo nakladatelství Knižní klub. Je prvním dílem trilogie o Vianne Rocherové. Má 256 stran a filmovou obálku. Filmové obálky se mi většinou nelíbí a ani tahle není výjimkou. Film jsem neviděla, takže srovnávání mezi ním a psanou verzí nebude. V průběžných dojmech jsem psala, že mě Čokoláda v první polovině moc nechytla. V té druhé to už bylo trochu lepší, akorát si říkám, jestli to bylo tím, že mě příběh začal víc bavit nebo vědomím blížícího se konce. To se nejspíš nikdy nedozvím. Nic se tím však nemění na skutečnosti, že jsem čekala něco trochu víc. Příběh ve mně nezanechal žádný hlubší dojem. Asi i díky tomu, že jsem se setkala jenom s kladnými ohlasy… Možná proto byla má očekávání příliš vysoká na to, aby mohla být naplněna. Taky jsem i trochu měla očekávat, že po řadě skvělých příběhů jednou přijde takový, který mě tolik neosloví. Trochu mě mrzí, že to padlo zrovna na tuhle knížku, protože jsem se na ni opravdu těšila. Nedá se nic dělat. Další díly si určitě přečtu (když už je mám doma =D), ale asi to nebude hned. Nějak nepotřebuji vědět, co se dál s hlavními hrdiny stane… a to je podle mě špatně. Netvrdím, že je knížka špatná, vůbec ne. Jenom jsem od ní asi čekala moc. Nebo prostě ještě nebyl její čas. Tak si říkám… to zní, jak kdyby měla odejít na věčnost =D Nicméně věřím, že mi rozumíte. Příběh je takový oddechový, a přece reálný a věrohodný. A plný čokolády. Připravte se na to, že na ni v průběhu čtení minimálně jednou dostanete chuť. Jako já. Měla jsem ji od začátku do konce. Kolik tabulek mi v průběhu čtení padlo za oběť? Překvapivě jenom jedna. Víc jsem jich doma totiž nenašla. Chuť však byla permanentní, proto vás na to upozorňuji. :-) I když… já mám chuť na čokoládu 24 hodin denně i normálně, aniž bych o ní musela číst =D Ale posuňme se dál. Kniha je psána ich-formou, střídají se kapitoly z pohledu Vianne a faráře s nezapamatovatelným jménem Reynauda. Asi nemusím říkat, že Vianne mi byla o hodně sympatičtější. Naštěstí byly kapitoly krátké a pravidelně se střídaly. Bylo zajímavé pozorovat, jak moc se s příchodem hlavní hrdinky a její dcery změní v průběhu necelých dvou měsíců životy tamních obyvatel. Taky bylo zajímavé pozorovat, jak moc je život v malém městě neměnný. Kdyby tam nebyla zmíněna jedna událost z roku 1975 a nebylo u ní řečeno, že se stala před dvaceti lety, asi byste nevěděli, do jakých časů příběh umístit, protože se mohl odehrávat v podstatě kdykoliv ve 20. století. Já jsem tápala taky. Nebudu vám Čokoládu doporučovat (na druhou stranu, odrazovat vás od ní taky nehodlám), ale třeba se vám bude líbit víc než mně. :-)

Mé hodnocení:  


Četli jste Čokoládu? Stává se vám, že při čtení dostanete chuť na něco, o čem se v knížce píše? (Já to zažila poprvé.)

6 komentářů:

  1. Viděla jsem film, ale do teď jsem vůbec netušila, že existuje i kniha. Ovšem podle tvého hodnocení to vypadá, že to žádná sláva nebude.

    OdpovědětVymazat
  2. Ach jééé, to mě mrzí, že se ti moc nelíbila - já jsem prostě skalní nadšenec - mě se líbila strašně strašně strašně moc :-) ale je pravdou, že mě víc oslovila ta nálada a atmosféra než děj (toho tam až tolik není :) )

    OdpovědětVymazat
  3. Já na Čokoládu nedávno slyšela velikou chválu, takže se na ní chystám, abych si udělala názor :) Jsem zvědavá, zda mě chytí, nebo ne, trochu se po Tvé recenzi bojím :) Krásný den :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře, vždy mi udělají radost :)

Používá technologii služby Blogger.